Competentiebooster: het vervolg

In de vorige Klapper hadden we het al over de Competentiebooster: een project van VIVO waarbij je als organisatie een beroep kan doen op een externe partner om samen aan je competentie- en leerbeleid te werken.

Team Balen West (Rosselaar & Hulsen) volgde een opleiding rond Verbindende Communicatie. De focus van de opleiding lag op verbinding tussen de collega's. Er kwam heel wat theoretische achtergrond aan bod:

  • De betekenis van gelijkwaardigheid;
  • Verschillen in visie;
  • Verschillende organisatietypes;
  • Verschillen tussen generaties;
  • Inclusie & kruispuntdenken;
  • OLE of LEO (luisteren, erkennen & oordelen).

Vanuit de visie en waarden van KIKOEN ging het team op zoek naar gemeenschappelijkheid in waarden. Wat zie je in het nieuws gebeuren en wat doet dat met jou? Welke waarde is jouw kernwaarde? Waar ben jij goed in, wat is een talent van jou?

Als laatste thema kwam feedback geven & krijgen aan bod. Ze oefenden in het geven van feedback aan de hand van de 4 G’s (gedrag, gevoel, gevolg en gewenst resultaat) en stonden stil bij wat feedback krijgen met je doet.

In november staat dezelfde opleiding voor team Sint-Jozef-Olen gepland.

Deze opleiding sluit aan bij de bevindingen uit de medewerkersbevraging van vorig jaar waaruit bleek dat we als organisatie nog kunnen groeien op vlak van communicatieskills en het durven benoemen in een teamoverleg wat er speelt.

De cultuur in een organisatie geeft de persoonlijkheid van een organisatie weer. Het zijn de gedeelde regels, gewoontes, gedragingen, overtuigingen, eigenschappen en kernwaarden die een organisatie maken zoals het is. Dit heeft invloed op de manier waarop mensen in een organisatie doen, denken en met elkaar omgaan. Cultuur is ook een bindmiddel: het verbindt de mensen in een organisatie aan elkaar en aan de organisatie. Organisatiecultuur is een belangrijke pijler in een organisatie en kan doelstellingen of een verandering stimuleren, maar ook tegenwerken.

Je ziet het niet altijd, maar je merkt wel de effecten ervan. Sommige aspecten van een organisatiecultuur zijn duidelijk, zoals onze 6 kernwaarden (respect voor verschillen, dialoog & interactie, actief, innovatief, duurzaam, onafhankelijk). Andere zijn minder zichtbaar en merk je pas op als je een tijdje bij ons aan de slag bent.

In onze medewerkersbevraging leerden we dat we bij KIKOEN in een familiale sfeer werken, gekenmerkt door creativiteit, gezelligheid en gekkigheid. Maar het is ook een plek vol (werk)drukte en geregeld (sociale) spanningen. We hebben soms last van gekibbel en drama.  Verder stellen we vast dat onze cultuur door onze verspreide ligging overal wat anders is.

In een volgende fase gaan we verder op onderzoek naar onze eigen organisatiecultuur. Welke ongeschreven regels zijn er, wat maakt dat we fier zijn en waar zijn we van overtuigd? We gaan naar de kern van onze cultuur:

  • waarden: wat vinden we belangrijk - vb. inclusief werken
  • overtuigingen: wat vinden we waar - vb. buiten spelen zorgt voor rust
  • normen: zo hoort het hier - vb. we zeggen tegen iedereen die bij ons langs komt vriendelijk goeiedag

Dit gebeurt aan de hand van 1-op-1-gesprekken met enkele medewerkers. Hierbij krijgen we de hulp van Hanneke van i-Diverso die ook enkele gesprekken voor haar rekening neemt.