Bevraging ouders
Eén van de belangrijkste doelstellingen en drijfveren van KIKOEN is de tevredenheid van ouders. Zij zijn immers de beslissingnemers en bepalen wanneer/hoe lang/… kinderen naar de opvang komen. KIKOEN informeert ouders via verschillende kanalen over het dagdagelijkse reilen en zeilen in de opvang en alle praktische zaken die hiermee gepaard gaan.
Maar hoe kijken ouders vandaag naar de communicatie van KIKOEN? Welke informatie is voor hen belangrijk en via welk kanaal verspreiden we best de boodschap? We namen de koe bij de horens en vroegen het enkele ouders zelf in een steekproefbevraging.
De steekproefbevraging bestond uit 12 gesprekken met ouders uit verschillende opvanglocaties en met verschillende achtergronden. De bevraging had drie grote doelstellingen:
- Detecteren van de ideale communicatie-mix voor de ouders van vandaag (kanaal-boodschap).
- Inzicht krijgen in ons imago: hoe kijkt de gemiddelde ouder naar KIKOEN?
- Welke verbeterpunten kunnen we aan onze communicatie aanbrengen om ouders nog beter van dienst te zijn?
Op die manier hoopten we blinde vlekken en/of frustraties te detecteren, waar we vervolgens in een communicatieplan mee aan de slag kunnen gaan.
Communicatie-mix
De ideale communicatie-mix voor ouders is degene die we vandaag bij KIKOEN toepassen: mail en website om alle praktische zaken te communiceren en een facebookpagina om het leven in de opvang weer te geven. Ouders zien graag foto’s van hun spelende kinderen, aangevuld met nieuwtjes over nieuwe en bestaande KIKOEN-medewerkers en informatie over activiteiten/thema’s/vakantieprogramma’s. Het merendeel van de ouders geeft aan dat het persoonlijk contact met de begeleiders de communicatie heel goed aanvult.
“Zien dat ze zich amuseren is voor mij het belangrijkste”
We kunnen concluderen dat de communicatie-mix van KIKOEN bij deze doelgroep positief scoort. Met een score van 8,5/10 en de vraag om ouders in de toekomst vooral te blijven informeren zoals dat nu gebeurt, zijn we zeer tevreden!
Imago
De ouders kijken naar KIKOEN als een actieve, betrouwbare en samenwerkende partner. 91% heeft een positief beeld bij KIKOEN. Kernwoorden uit de antwoorden zijn: (super)leuk, betrokken, verlengde van de school, amuseren, plezant, aanrader.
KIKOEN wordt omschreven als ‘de redder in nood’, ‘een steun’, ‘leuke plaats om te spelen, geen stijve opvang’, ‘zeer positief’ en ‘leuk, speels, niks moet: iedereen kan zichzelf zijn’.
“Dankzij KIKOEN is mijn leven gemakkelijker. Ik heb er een warm gevoel bij…onze kinderen zijn daar thuis.”
“Ik vertrouw KIKOEN echt wel”
Tips
Er zijn ook enkele tips/verbeterpunten uit de bevraging naar boven gekomen. Daar gaan we de komende maanden mee aan de slag!
Tot slot dragen ouders ook een heel warm hart toe aan de begeleiders die dagdagelijks hun beste beentje voorzetten om niet alleen onze kleine KIKOEN-helden een leuke speel- en ontwikkeltijd aan te bieden, maar ook de ouders met raad en daad te woord staan. Veel mooie en lovende woorden gingen hun kant uit. #WIJZIJNFIER
“Voor die mannen is het daar echt wel plezant…ze zijn er echt wel voor hen. Degene die er staan, gaan er ook voor!”
“Mijn zoon gaat graag en komt altijd tevreden terug.”
“KIKOEN is een aanrader eerste klas!”