Werken aan een KIKOEN-identiteit
Een duidelijke KIKOEN-identiteit zorgt ervoor dat we als medewerkers weten waar we naartoe willen en waar we voor staan. Dit is een belangrijke basis om met zelfvertrouwen en de nodige assertiviteit in onze job te staan en een constructieve samenwerking aan te gaan met externe partners.
Tijdens onze Heldendag maakten we onze identiteit meer concreet onder het motto #wijzijnfier. Zo konden onze KIKOEN-helden kiezen uit vijf workshops:
- Talententas van onder het stof
- Van opvangtijd naar vrije tijd
- Ik bijt niet! – inclusie
- Bouwen aan een straffe kleuterwerking
- #ikbenfier
Vandaag geven we het startschot voor een artikelreeks van vijf waarin we elke week een ander onderdeel van de KIKOEN-identiteit onder de loep nemen. We starten met talentontwikkeling, een thema dat zowel voor onze medewerkers als voor de kinderen speelt.
Talententas van onder het stof
Bij KIKOEN vinden we het belangrijk om te werken rond talenten. Niet alleen willen we de kinderen zo veel mogelijk dingen laten ontdekken en ze zo de kans geven om hun eigen talenten te ontwikkelen, we willen ook onze medewerkers motiveren om hun eigen talenten in te zetten in de dagdagelijkse werking.
Een van de werkvormen waarmee we de talenten van onze begeleiders benutten, is de talententas.
Een talententas is een rugzak die gevuld is met alle materialen die een begeleider nodig heeft voor een activiteit met de kinderen, opgebouwd rond zijn/haar eigen talent. Het is een vorm van mobiel aanbod waarmee we het spel van de kinderen verrijken.
Maar hoe weet je nu wat er in jouw talententas zou kunnen zitten? Jasmien (KIKOEN) nam de deelnemers mee op weg!
Wat is talent?
We baseerden ons op de theorie van Luk Dewulf. Hij vat talent samen in de volgende definitie:
“Talent is het hebben van een unieke gave, een natuurlijke aanleg. Talent wordt zichtbaar in elke activiteit die moeiteloos gaat en die je voldoening geeft. als je doet waar je goed in bent, dan vliegt de tijd.”
Het is een paradoxale definitie: voor jou is je talent helemaal niet zo spectaculair of bijzonder. Net omdat het vanzelf gaat en je het helemaal niet speciaal vindt, is het voor jou niet belangrijk, bijzonder of groot. Dat is ook de reden waarom we het soms zo moeilijk vinden om talenten als een talent te benoemen.
Voor jou is het een vanzelfsprekendheid, terwijl talent zo bijzonder is!
Iedereen heeft talent!
Iedere persoon, wat zijn aard, opvoeding, voorgeschiedenis, achtergrond, lichamelijke of geestelijke beperkingen ook zijn, heeft talent. We worden dus allemaal geboren met talent. Maar dat betekent niet dat je er ook daadwerkelijk iets mee doet.
Het is aan ons om onze collega’s en de kinderen bewust te maken van een talent.
Een fijn weetje: ‘Kinderen tonen hun talenten vooral op die momenten waarop ze zonder instructies aan het spelen zijn.’ Op momenten waarop ze helemaal zelf kunnen beslissen wat ze doen en hoe ze het doen, zonder dat iemand daar richting aan geeft.
Talent of goed zijn in...?
Tijdens de workshop gebruikten we de talentenkaartjes voor jong talent om onze talenten te ontdekken. We kozen elk een kaartje waarin we onszelf het meest herkennen en vertelden ook waarom.
Zo ontdekten we dat er een doordenker, een foutenspeurneus, woordkunstenaar, een sfeervoeler,... in onze groep zat. Geen gemakkelijke oefening, maar het was heel fijn om te merken dat de andere deelnemers onze gekozen talenten ook herkenden.
Wist je trouwens dat het benoemen van talent de relatie tussen jou en diegene die je talent benoemt verandert? Er ontstaat een betrokkenheid op elkaar. Je voelt je gezien en gewaardeerd. Je voelt erkenning, voelt je veilig om te groeien en te ontwikkelen.
Verschil tussen ‘goed zijn in’ & talent?
Het is erg eenvoudig om te achterhalen of een competentie (iets waar je goed in bent, wat je beheerst) ook een talent in actie is. Stel jezelf de volgende vragen:
- Gaat het vanzelf?
- Haal je er energie & voldoening uit?
Is het antwoord op beide vragen positief, gaan het om een talent. Is het antwoord op (een van) beide vragen negatief, dan gaat het om een competentie.
Aan de slag!
Genoeg gepraat & geluisterd: nu was het tijd voor actie! Om de talenten van onze begeleiders op activiteitenniveau te ontdekken, maakten we zelfportretten.
Elke deelnemer van de workshop kreegt een grote flap met daarop een mannetje getekend. Er lagen allerlei materialen (tijdschriften, touw, plakband, foto’s, stiften, kleurtjes, post-its,...) klaar die ze gebruikten om een collage of moodboard te maken van hun talenten, successen en passies.
We eindigden de sessie met een rondleiding in ons talentenmuseum. De prachtige zelfportretten worden opgehangen en we stelden elkaar vragen ter verdieping. Elke deelnemer kon uit zijn zelfportret afleiden wat zij in haar talententas zou stoppen én we leerden elkaar weer een beetje beter kennen. Missie geslaagd!
Nu rest er ons enkel nog om onze activiteit(en) verder uit te werken, de nodige materialen te verzamelen, onze rugzakken te vullen en ze uit te proberen bij de kinderen.
Hopelijk kunnen we zo onze collega’s motiveren om hun eigen talententas nog eens van onder het stof te halen!